Summer school Semiotica

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Scuola Estiva 2010-2011

XVII Early Fall School in Semiotics
“Forms of Symbolic Efficacy in Complex Societies”
2-11 settembre 2011, Sozopol, Mar Nero, Bulgaria

Bando Summer School Sozopol 2011.pdf/scaduto

Summer School Advanced Research Symposium
8-10 settembre 2011, Sozopol, Mar Nero, Bulgaria

“Forme dell’efficacia simbolica nelle società complesse”.

I. Keynote speakers
Prof. Omar Calabrese, University of Siena
Prof. Vincent Crapanzano, CUNY – City University of New York
Prof. Marcel Danesi, University of Toronto
Prof. Cristina Demaria, University of Bologna
Prof. Eric Landowski, CNRS (Paris)
Prof. Massimo Leone, University of Torino
Prof. Anna Maria Lorusso, University of Bologna
Prof. Roland Posner, Technische Universität Berlin
Prof. Michael Silverstein, University of Chicago
Prof. György Szöniy, Central European University (Budapest)
Prof. Eero Tarasti, University of Helsinki
Prof. Ugo Volli, University of Torino

La Scuola Estiva cerca di rispondere a un’esigenza che molti settori della ricerca accademica e della gestione sociale avvertono come sempre più urgente: la maggior parte dei fenomeni più cruciali delle società complesse contemporanee si fonda sul costituirsi di agentività collettive che sfuggono a una logica puramente causale.
Tali agentività sono al cuore delle società complesse contemporanee, eppure gli scienziati sociali stentano a costruire modelli adeguati per la loro osservazione, descrizione, analisi, ed eventualmente previsione.
La Scuola Estiva intende dunque familiarizzare laureandi e dottorandi di diversa estrazione disciplinare (ma tuttavia accomunati da un interesse teoretico generale per il vasto ambito della “comunicazione”) con gli strumenti concettuali e analitici messi a punto dalla socio-semiotica per costruire l’intelligibilità di questi fenomeni sociali a prima vista sfuggenti: il concetto di “efficacia simbolica”, per esempio, — formulato per la prima volta da Lévi- Strauss e poi rielaborato dalla socio-semiotica contemporanea — come pure il concetto di “contagio” — centrale soprattutto nella socio-semiotica poststrutturalista.

La Summer School si chiuderà con un simposio di ricerca, dedicato al tema “The Efficacy of Rituals – On the Semiotics of Worship in Religion and Beyond”.

1) Destinatari e condizioni di partecipazione:
Sono ammessi alla selezione Laureandi Magistrali, Dottorandi, e Dottori di Ricerca in discipline semiotiche di tutte le Università italiane.
Per ognuno dei 15 partecipanti selezionati la Scuola si farà carico del viaggio aereo A/R, dei trasferimenti interni alla Bulgaria, e di vitto e alloggio per tutta la durata della scuola.
Al termine della scuola i partecipanti presenteranno una breve relazione sulle loro ricerche ai propri colleghi e dovranno affrontare un test finale che certificherà le conoscenze acquisite in vista dell’ottenimento di un diploma internazionale di partecipazione.

2) Termini e modalità di partecipazione alla selezione:
Le domande di partecipazione, come da fac-simile allegato al presente bando, dovranno essere inviate all’indirizzo massimo.leone@unito.it entro e non oltre il 15 luglio 2011. Esse dovranno contenere:

– dati anagrafici (con specificazione del profilo accademico, indicare cioè se si è laureandi magistrali, dottorandi, dottori di ricerca);
– recapito telefonico ed indirizzo e-mail;
– (solo per i laureandi) attestazione degli esami di semiotica (o affini) sostenuti, che riportino il Prof. Titolare del corso, la data, la votazione, e il numero di crediti relativi;
– una lettera o e-mail di presentazione da parte di un Docente di Semiotica, che può essere inviata direttamente anche all’indirizzo massimo.leone@unito.it;
-un curriculum vitae et studiorum, preferibilmente in formato europeo, con autocertificazione dei titoli posseduti (ivi comprese eventuali pubblicazioni e attività didattiche e/o di ricerca);
Per la partecipazione alla Scuola è indispensabile una buona conoscenza dellalingua inglese. Si ricorda che tutte le attestazioni comprese nella domanda di partecipazione sono rese sotto la propria personale responsabilità e che eventuali dichiarazioni non conformi a verità sono perseguibili a termini di legge.

3) Graduatoria
L’assegnazione dei posti avverrà sulla base di una graduatoria formulata da una Commissione giudicatrice nominata dal Preside della Facoltà di Lettere. La graduatoria, formulata a insindacabile giudizio della Commissione, verrà resa pubblica mediante affissione presso la bacheca della Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Torino e comunicata ai candidati tramite e-mail.
Affinché la graduatoria sia formalizzata definitivamente è indispensabile che i vincitori producano in originale, o copia autenticata, una serie di documenti: un certificato con esami (per i laureandi), l’attestazione rilasciata dalle varie strutture universitarie che si è nella condizione di iscritti a Corso di Dottorato, oppure in possesso del titolo di Dottore di Ricerca.

Per contatti e informazioni scrivi a: massimo.leone@unito.it

“The Efficacy of Rituals – On the Semiotics of Worship in Religion and Beyond”:

Days from 8 to 10 September 2011 will be dedicated to an advanced research symposium on ‘The Efficacy of Rituals – On the Semiotics of Worship in Religion and Beyond’. Semioticians, anthropologists, ethnologists, and other scholars will reflect on the efficacy of signs, texts, and discourses through which human beings, either as individuals or in groups, establish a meaningful relation with ontologically ‘superior’ agencies.

The symposium will take worship and its communicative practices as a tentative point of departure. In the various religious and spiritual cultures, socio-cultural contexts, and historical periods, worship shows an extraordinary multiplicity of forms. The efficacy of worship rituals, performed either individually or communally, can be conceived in terms of:

1) influence (technically, ‘petitition’, ‘impetration’, ‘supplication’, ‘entreat’, ‘plea’, etc.), for instance when the believer prays the deity to restore the good health of a relative (such influence can be exerted also indirectly, through ‘intercession’, for example when the Catholic devout prays a Saint to obtain a grace from God);

2) self-transformation, when the efficacy of worship does not consist in promoting the worshipped deity to act (in structural semiotics, faire faire, litt. ‘make someone do something’) but in encouraging the worshipper to change (in structural semiotics, faire être, litt. ‘make someone be something’), for instance in Christian hesychasm, Buddhist meditation, the spiritual exercises of Catholicism and other Faiths, etc.);

3) attestation, when the efficacy of worship consists neither in a faire faire (influence) or in a faire être (selftransformation), but in an être de l’être (litt., ‘being of being’), for example in attesting the truthfulness of both the ontology of the deity and its relation with the faithful; or in attesting the cohesiveness of the community of worshipper (whence the complex topic of the relation between worship and social memory);

4) self-motivation, when the efficacy of worship is measured in terms of faire de l’être (litt., ‘make someone be’), in bestowing upon the worshipper the capacity to act in the world, for instance when the athlete prays the deity before a competition, etc. Greimas’s typology of modalities does not exhaust the totality of efficacies characterizing the rituals of worship: thanksgiving worship, confessional worship, guidance worship, and so on and so forth, are all possible variants of this semiotic practice. Yet, the first goal of the symposium will be that of inquiring whether, despite this extraordinary variety, semiotics, anthropology, and related disciplines might find a common intelligibility in all these rituals through the in-depth and interdisciplinary analysis of the multifarious formsthrough which such rituals manifest themselves.

However, reflection on religious worship will only be the point of departure of the symposium. Scholars will be invited to reflect also on the signs, texts, and discourses through which human beings, either as individuals or in groups, establish a meaningful relation with ontologically ‘superior’ agencies not only in the field of religion, but also in other human spheres, for instance vis-à-vis the bureaucratic agency of an institution, the economic agency of the market, the political agency of a party, etc.
From this point of view, the typology of ritual efficacies sketched above must be reconsidered in its ‘secular’ embodiments as well. For example, as regards influence: as contemporary societies become increasingly complex and interconnected, new forms of intercessions are developing, whose structure, meaning, and symbolic efficacy the symposium will seek to investigate through a strongly inter-disciplinary and unconventional approach. Is the practice of petitional or intercessional prayer somehow comparable with other more or less ‘secular’ forms of impetration and intercession, such as political petitions, financial applications, bureaucratic pleas, social lobbying, and other kinds of requests? Through what ancient and new means do present-day individuals and groups seek to influence a society whose mechanisms seem to completely surpass their capacity of action and control? And through what ‘secular’ rituals do individuals and groups seek to transform themselves in relation to ontologically superior agencies, to attest both the truthfulness of these agencies and their relation with them, to self-motivate their actions in the world, etc. etc.? In other words, what is the role of worship in the semiotic history of humanity? Has its communicative function disappeared with the ‘secularization’ of societies, or else has it been supplanted by new forms of ‘secular prayer’? How can the anthropological literature on ‘symbolic efficacy’ be used to fertilize the semiotic reflection on the signs, texts, and discourses of worship in religion and beyond? What discourses of influence, self-transformation, attestation, selfmotivation, etc. currently characterize the relation between, on the one hand, the embodied agencies of individuals and groups and, on the other hand, the disembodied agencies of social, political, and economic entities?

Download programma  Sozopol 2011 – Advanced Research Symposium – Programme.doc